Sébastien Petít o letošní sezóně, hodnocení po třech odjetých závodech FIA ME EHCC 2021. Účast týmu jezdce Sébastiana Petíta a dalších kvalitních jezdců v seriálu MZAV Maverick Hill Climb Czech 2021…

06.06.2021 13:19

Na právě ukončeném podniku Ecce Homo ve Šternberku, který byl třetím kolem letošního mistrovství Evropy závodů automobilů do vrchu (FIA EHCC), jsme letos již podruhé mohli na závodní trati vidět Sébastiena Petita z Francie.

#16 Sébastien PETIT, FRA, Sébastien Petit, Nova NP01–2, Category 2, D/E2–SS3000

Na letošním 40. ročníku ME Ecce Homo Šternberk skončil Sébastien Petit se svým novým prototypem Nova NP01-2 v absolutním pořadí závodu FIA EHCC na šestém místě a ve své skupině CN/E2-SC byl třetí za vítězným Italem Simone Faggiolim a druhým Petrem Trnkou. A protože Seb startoval i v úvodních dvou podnicích evropského šampionátu – portugalském Rampa de Boticas a španělském Subida al Fito – drží si momentálně průběžné těsné druhé místo.

Průběžné pořadí FIA EHCC v kategorii 2 (3/9 závodů)

  1. Christian MERLI (ITA, D/E2-SS, Osella FA30) 75 bodů
  2. Sébastien PETIT (FRA, CN/E2-SC, Nova NP01-2) 51 b.
  3. Simone Faggioli (ITA, CN/E2-SC, Norma M20 FC) 50 b.

Sébastien má velmi nabitý závodní program, přesto se nám ochotně věnoval a díky jeho české přítelkyni Nely Grundové se nám podařilo zrealizovat malý rozhovor. Takže ještě jednou děkujeme Nele za překlad.

#14 Simone FAGGIOLI, ITA a #16 Sébastien PETIT, FRA (foto: Milan Spurný)

Zpověď Sébastiena Petita

Redakce (red.): Sébastiene, jak dlouho spolupracuje s Normou? Neuvažoval jste někdy o konkurenční Oselle?

Spolupracuji s Normou od roku 2011, ale předtím jsem spolupracoval i s Osellou. Ne, neuvažoval jsem o tom, mám spoustu aut a náhradních dílu z výroby Norma (teď již Nova Proto) a momentálně se snažím s nimi vyvíjet nový prototyp.

Red.: Sebe, co stálo za změnou názvu vozu (továrny) z Normy na Nova?

Přesně to nevím. Tohle je vnitřní záležitost Normy.

#16 Sébastien PETIT, FRA u vozu #1 Christian MERLI, ITA (foto: Tuul Spurná)

Red.: Máte u Normy, nyní již Nova Proto, pozici jako tovární či vývojový jezdec, nebo jedete čistě za svůj soukromý tým?

Nova Proto se rozhodla, že již nebude mít žádné tovární jezdce. Jelikož chce být fér ke svým klientům. Takže já jedu čistě za sebe a svůj tým.

Red.: Sebe, loňskou sezonu jsme tě v Česku dvakrát viděli s prototypem Nova NP01-4 s turbomotorem a pohonem 4×4. Evropský šampionát s tímto vozem jet nemůžete, tak jaký byl důvod startu s touto čtyřkolkou? Pro jaký typ závodu to Nova vlastně vyvíjí či vyrábí?

Ano, byl jsem s tímto autem dvakrát na závodech v České republice, konkrétně v Lanškrouně a Náměšti. Tento prototyp jsem koupil v době, kdy FIA ještě nezavedla pravidla s restriktory u turbomotorů. Takže jsem toto auto mohl vyvíjet a účastnit se klasicky všech závodů. Takový byl můj cíl a vidina do budoucna. Bohužel, po těchto změnách co zavedla FIA s restriktory již s touto Novou NP 01-4 4×4 mohu závodit pouze ve Francii, kde nám odsunuli tuto novinku o tři roky nebo tento vůz mohu použít na legendárním Pikes Peak. Ale pokud bych chtěl, mohu toto chassis využít i v evropském šampionátu. Tento model byl původně vyvíjen pro závody do vrchu.

#16 Sébastien PETIT, FRA, Sébastien Petit, Nova NP01–2, Category 2, D/E2–SS3000 (foto: Milan Spurný)

Red.: Ve francouzském mistrovství jsi jezdil i „placku“ s motorem o objemu 4 000 ccm. Jak by jsi porovnal vůz s tímto 4litrovým motorem s vozem objemu 3 000 ccm? Dá se „přebytek“ 4L motoru na vrchařské trati smysluplně využít, třeba na mokru?

Ano měl, můj 4litr byl do skupiny CN, takže byl těžší a měl méně aerodynamiky. Můj 3litr je opravdové závodní auto a tím pádem má více aerodynamiky a samozřejmě méně váhy. Rozhodně nemůžu říct, že by byl 4litr lepší nebo se dal ten rozdíl někde využít. Jak už jsem zmínil je to těžší typ, s méně koňmi a je méně aerodynamický než 3litr.

Red.: Ještě jednou k motorům: 3 000 ccm – 4 000 ccm – 1 750 ccm turbo. Všechny jsi vyzkoušel, jaké výhody či nevýhody ten či onen má, na jaký typ trati je ten či onen vhodnější?

Turbomotor má více otáček a koní, takže pro méně technické tratě, kde je důležitá rychlost, je to lepší varianta.

#16 Sébastien PETIT, FRA, Sébastien Petit, Nova NP01–2, Category 2, D/E2–SS3000 (foto: Milan Spurný)

Čtyřlitrový motor má vysoké otáčky, je to také dobrá, ale obtížná varianta, jak se naučit řídit rychlou závodní placku. Jak už jsem zmínil, motor je těžký, takže váha auta je vyšší. Tento motor je dobrý na závody, kde potřebujeme více trakce.

Třílitr je jediný opravdový závodní motor, jelikož je to motor formule 3000. Tento motor je dobrý pro všechny druhy závodů a kopců. Je to můj favorit.

Red.: Jakému šampionátu dáš letos přednost? Mistrovství Evropy, Francie, MČR – jeden závod už jste jel? Mám pocit, že jsi nikdy celé mistrovství Evropy neabsolvoval.

Na prvním místě je pro mě určitě mistrovství Evropy a evropský pohár. Na nějaké závody ve Francii se také chystám. Na „krátkém Ecce“ jsem byl pouze vyzkoušet své nové auto Nova NP 01-2. Chtěl bych letos opět zavítat na Maverick Hillclimb Czech, minulý rok jsem se účastnil dvou závodů s Alešem, byly to velmi profesionálně uspořádané závody se skvělou atmosférou. Mohu to vřele doporučit.

#16 Sébastien PETIT, FRA, Sébastien Petit, Nova NP01–2, Category 2, D/E2–SS3000 (foto: Milan Spurný)

Red.: Sebe, Petr Trnka má tvůj minulý vůz. Plánujete s Petrem nějakou užší spolupráci, třeba výměna informací v nastavování vozu, předávání si zkušeností apod., nebo prodejem závodního speciálu to de facto skončilo?

Ano, prodal jsem mu svou Normu M20 FC se svým 100% set-upem po několikaleté práci s mým týmem na vývoji tohoto auta. Jsem velmi rád, že ho zakoupil Petr, je to mladý velmi talentovaný jezdec. A jsem velmi rád, že právě on prezentuje toto mé bývalé závodní auto s takto skvělými výsledky. Určitě to prodejem neskončilo. S Petrem a jeho týmem mám, řekl bych, skvělý vztah a kdykoliv potřebuje poradit nemám problém mu předat své zkušenosti nebo pomoci při dalším nastavení. On má ale skvělý tým, takže si myslím, že vše zvládají perfektně.

Pódium FIA EHCC, Group CN/E2-SC / Class -3000 ccm: P1 #14 Simone FAGGIOLI, ITA; P2 #15 Petr TRNKA, CZE; P3 #16 Sébastien PETIT, FRA (foto: Milan Spurný)

Ještě jednou děkuji Sébastienovi za poskytnutý rozhovor a hlavně Nele za překlad. Za redakci přejeme hodně sportovních úspěchů s novým vozem Nova NP01-2, na kterém má ještě hodně práce, jak sám tvrdí.


Připravil: Milan Spurný a Jan Škoda, foto: Tuul a Milan Spurný