REVIEW - 1. BRATRUŠOVSKÉ SERPENTINY

11.09.2012 17:04

Text: David Kárný

Druhým podnikem letošního ročníku pokračoval seriál Maverick Rescue Euro Cup na trati v Bratrušově. Zde byla o víkendu 18.-19.8 znovu obnovena tradice závodů do vrchu po několikaleté přestávce. Za slunného letního počasí a tropických teplot se sem sjela téměř devadesátka jezdců odhodlaných podávat ty nejlepší výkony. Pestré startovní pole obsahovalo jak naladěné mnohasetkoňové turbomotory, tak i lehké formulové vozy a sportovní prototypy. Z tohoto pohledu si diváci rozhodně přišli na své. 

A jak tento víkend vypadal z pohledu jezdců? 

Ve třídě historických vozů do 1300ccm bylo pořadí i přes poměrně těsné výsledky po oba dny stejné. Na bronzovou příčku vystoupil Pavel Kleveta s překrásným historickým Renault 8 Gordini. Druhý skončil Leopold Pleva, známá závodnická legenda jezdící s velmi rychlým rodinným klenotem Škoda 100. Vítězem se stal po oba závodní dny brněnský jezdec Otakar Teyschl s vozem Britax Cooper, který dokázal odolat nátlaku Leopolda Plevy a vyjel si svými časy nejvyšší příčku na stupních vítězů. 

Dvoulitrová třída byla mezi historiky tou nejobsazenější.  Na stupně vítězů se však mohli dostat pouze tři jezdci. Tím třetím byl po oba dny Stanislav Perďoch s Hondou CRX. Porazil ho jen Ondřej Chytil, který skončil druhý a Jaroslav Mikeš, jenž se stal po celý víkend vítězem třídy HA1-2000. Oba na vozech české automobilky Škoda a oba s označením 130. Rozdíl je pouze v přídomku označení a to ten, že Chytil jezdí se 130L a Jaroslav Mikeš s legendární 130RS. 

V nejsilnější třídě historických vozů, alias nad dva litry skončil v sobotu třetí Roman Ille s vozem Ford Escort RS Cosworth. S tentýž vozem skončil druhý Vladislav Krejčíř, těsně za absolutním vítězem třídy, Liborem Jelínek s velmi hezkým historickým BMW 3.5 CSL. 

A jak to vypadalo mezi formulovými jezdci? Po oba dny skončil na třetí příčce Jan Osladil s formulí MTX, který už ale výrazně ztrácel v součtu časů na druhého Jaroslava Surówku, který závodil také s formulí MTX, ale s označením 1-06. S mírným odstupem si v klidu vyjel pro vítězství Miloš Zmeškal s velmi rychlou formulí Ralt 032. 

Nahlédněme nyní do tříd sériových vozů, nebo-li skupiny S1. Zde závodí vozy s omezenými úpravami, které vycházejí ze sériových automobilů.  A jak to vypadalo v jednotlivých objemových třídách? 

V té dvoulitrové skončil po oba dny třetí Tomáš Křivka s Renaultem Clio Sport. S velkým náskokem před ním dojel do cíle obou závodních dnů Lukáš Studený s Opelem Astra GSI. A neohroženým vítězem se stal o bratrušovském víkendu Matěj Řehák s velmi rychlou a perfektně fungující Hondou Civic Type-R. 

Třída nad dva litry hostila tentokrát pouze výkonné čtyřkolky osazené turbo motory. Třetí skončila v sobotu slovenská závodnice Katarina Fillová s Mitsubishi Lancer EVO VIII. V neděli ji však potkala menší havárie a závod bohužel nedokončila. Na její místo se posunul Jiří Matějka s Lancií Deltou HF HPE. Druhý skončil po oba dny brněnský jezdec Antonín Daniel, který tentokrát absolvoval celý závodní víkend s vozem japonské automobilky Mitsubishi. A byla to právě EVO IX, kterou vodil po bratrušovském kopci a snažil se dostihnout vítěze této třídy, kterým se stal Luboš Havlíček, také s Lancerem EVO, ale osmé evoluce. 

Nyní se už dostáváme k plnohodnotným závodním strojům, nebo-li do skupiny E1. Zde už je množství úprav na vozech téměř neomezené a díky tomu jsou v této skupině k vidění i velice zajímavě konstrukčně řešené vozy. Nejslabší třída do 1150ccm byla velice hojně obsazena a mezi tři nejrychlejší se v sobotu probojoval Petr Vokurka s Fiatem Cinquecento Sporting. Ten mu však v neděli vypověděl službu a tak Petr už nemohl dále bojovat o vavříny. Na jeho místo se tak posunul ze sobotního pátého Tibor Landl s Fiatem 126. Druhý skončil v sobotu slovenský jezdec Ladislav Kozmann s Fiatem Seicento Sporting, do nedělního závodu však nenastoupil, nechal závodit pouze svoji drahou polovičku, která zastoupila právě stříbrnou pozici. Na druhém místě tedy skončila Zdenka Kozmannova s již zmíněným Fiatem Seicento Sporting. Tím nejrychlejším byl po oba závodní dny nepřekonaný Vladimír Hradil, který se jako jediný zástupce české automobilky Škoda stal vítězem této třídy s vozem 110R. 

Třetí místo ve třídě čtrnáctistovek obsadil v sobotu Martin Toman s vozem Škoda F14K JM. V neděli jej však porazil Josef Žák s vozem Škoda 100, který skončil třetí a Martin Toman se tak musel spokojit s umístěním těsně pod podiem. Druhý skončil po oba dny Martin Pleva se špičkově připravenou Škodou 120S 1400, nestačil však na rakouského jezdce Ronalda Lacknera, který se s jeho červeným Suzuki Swift Gti stal po oba dny vítězem třídy E1-1400. 

V tzv. šestnáctistovkách bylo pořadí následující: Třetí místo si ze sobotního závodu vybojoval Vlastimil Sedláček s vozem Honda Civic. Druhé místo obsadil Rostislav Seidl s Toyotou Corolou 1600GTI. A vítězem se stal Vojtěch Macek se Škodou 110R 1500. Ten však v neděli závodní jízdy nedokončil a tak se Sedláček i Seidl posunuli o příčku výše na druhé, resp. první místo. Na třetí stupínek vystoupil v neděli Martin Mozdík s Hondou Civic. 

Třída E1-2000 bývá již tradičně hojně obsazenou. Nejinak tomu bylo i zde v bratrušově. A jak si jezdci v této třídě vedli? Těsné souboje byly napínavé po celý závodní víkend a pořadí bylo nakonec následující: Třetí místo si z obou závodních dnů odvezl Tomáš Palaj s VW Golf. Druhý skončil v sobotu David Petr, také s VW Golf, konkrétně s druhou generací poháněnou naftovým agregátem. Tím nejrychlejším byl v sobotu Václav Fibich s Opelem Corsa B. Ten se však nedělního závodu nezúčastnil a nechal tak své místo zmíněnému Petrovi Davidovi, na jehož pozici se zasunul slovenský jezdec Alexander Šuhajda.

Předtím než se dostaneme k absolutnímu pořadí, zmiňme si ještě zástupce současných formulových vozů. Ve třídě E2/C-1600ccm se sešli sice jen dva jezdci, ale i přesto to byla především pro diváky jistě atraktivní podívaná. Tím rychlejším a tedy i vítězem byl Jaroslav Buchar s formulí Van Diemen, kterému nestačil druhý Jan Osladil s formulí Delta II. 

A jak dopadlo absolutní pořadí bez rozdílu jednotlivých tříd a skupin? Většinu jezdců jsme si již zmínili a proto se budeme blíže věnovat především těm, se kterými jsme se prozatím v tomto článku nesetkali. TOP 10 uzavíral v sobotu Dušan Doseděl se Subaru Impreza WRX Sti, toho v nedělním závodě odsunul na místo dvanácté Karel Stehlík. Devátá příčka patřila v sobotu Veronice Ciché, ta však v nedělním závodě zrychlila, posunula se na místo sedmé, kde zastoupila sobotní umístění Václava Fibicha a přenechala tak devátou pozici Ronaldu Lacknerovi se Suzuki Swift Gti. Osmou pozici uhájil po oba dny Petr Matějka, stejně jako uhájil místo šesté Jaroslav Surówka s formulí Mondial MTX 1-06. Absolutně pátý skončil v sobotu Antonín Daniel, který dokázal v neděli ještě výrazněji poskočit výše a to až na absolutní třetí místo. Na páté pozici jej zastoupil Miloš Zmeškal, který se propadnul o příčku níže oproti sobotnímu čtvrtému místu. Právě na onu čtvrtou pozici byl odsunut Antonínem Danielem i Radek Kolbábek, který skončil v sobotním závodě na třetím místě. Druhý skončil po oba dny Luboš Havlíček s velmi rychlým Mitsubishi Lancer EVO VIII a stal se tak zároveň nejrychlejším jezdcem skupiny S1. A kdo byl absolutním vítězem celého víkendu?  Byl jím rakouský jezdec Ferdinand Madrian, který s francouzským prototypem Norma M20F vyhrál naprosto bezkonkurenčně všechny rozjížďky v průběhu celého víkendu. 

Závěrem nutno říci, že obsazenost startovního pole byla opravdu slušná a tak jezdci ani diváci rozhodně neměli o napínavé časové souboje a rychlé průjezdy nouzi. Přidáme-li k tomu spoustu zajímavých závodních vozů, sportovních prototypů, krásných žen a hezkého počasí, jednalo se rozhodně o jeden z nejpodařenějších závodních podniků letošní sezony.

Fotogalerie: ZDE
Videogalerie: ZDE